Process Mining

Digitale middelen zijn zowel zakelijk als privé niet meer weg te denken uit onze dagelijks leven. Thuis regel je zaken met de overheid via DigiD, je doet boodschappen online en op je werk begin je de dag met het checken van e-mails en controleer je je werkvoorraad. Al deze acties laten datasporen achter. De datasporen vertegenwoordigen een handeling op een bepaald moment door een persoon of systeem. En vaak belanden ze in een database als ‘restafval’.

Deze datasporen noemen we ‘events’ en zijn van grote waarde als het gaat om het kunnen leveren van inzicht in procesverloop en klantgedrag. Met Process Mining is het mogelijk om deze events te structureren en te analyseren. Waar Business Intelligence technologieën (BI) de resultaten inzichtelijk maakt, laat Process Mining ook zien hoe deze resultaten tot stand zijn gekomen. Een goed vertrekpunt om vanuit een data gedreven perspectief de dienstverlening aan klanten te verbeteren of processen efficiënter uit te voeren.

Visualiseren van de werkelijke situatie

O&i maakt gebruik van Process Mining om met behulp van data het werkelijke proces na te bootsen en snel te komen tot betrouwbare analyses. Met de software maken we als het ware een opname van het proces, waarbij events herkenbaar door het proces stromen. Het levert een gedetailleerde analyse van de verbetermogelijkheden en de grootte van het verbeterpotentieel. De visualisatie brengt knelpunten en verbeterkansen direct in beeld. Op deze manier komen processen voor alle belangheden ‘tot leven’ dat zorgt voor draagvlak binnen de organisatie. Onderstaande video is een voorbeeld van een bestaand bedrijfsproces gevisualiseerd met Fluxicon Disco.

process mining in gif

Toepassingen van Process Mining

Process Mining is voor diverse toepassingen binnen je organisatie in te zetten. Bijvoorbeeld:

  • Procesverbetering: inzicht krijgen in de prestaties van processen om deze efficiënter in te richten
  • Problemen rondom een proces aan de hand data teanalyseren en verbeterkansen te definiëren
  • De klantreis (Customer Journey) in kaart brengen
  • Compliancy zoals controle op systeeminrichting, het 4-ogenprincipe of ongewenste procesafhandeling
  • Als vertrekpunt richting een data gedreven organisatie

 

Data gedreven organisatie

O&i helpt bedrijven in hun ontwikkeling tot een data gedreven organisatie, waarbij Process Mining bij uitstek geschikt is om te starten met data analyses. We vertellen je natuurlijk graag meer over de mogelijkheden.

Daarnaast verzorgen we meerdere keren per jaar trainingen waarin je leert de techniek je snel eigen te maken. Bekijk de agenda voor het actuele aanbod van onze trainingen.

Process Mining as a Service

Wil je de mogelijkheden van Process Mining verkennen zonder direct te investeren in tooling en expertise? O&i biedt ook Process Mining as a Service aan, waarbij we op basis van de aangeleverde procesdata periodiek de analyse en rapportage voor je uitvoeren. Je leest hierover meer op onze website.