Whitepaper datagedreven organisatie worden

Groeikansen van data

De hoeveelheid data in de wereld neemt jaarlijks met 40% toe en zal tegen 2020 met een factor 50 gegroeid zijn. Zeker grote organisaties in kennis intensieve sectoren, zoals overheid en de financiële sector, beschikken over gigantische schatten aan data. Deze liggen voor het oprapen onder de oppervlakte van gigantische IT-systemen en achter de miljarden klikken van klanten die hun transacties online regelen. Deze grote, snel groeiende, maar ook nauwkeurige en waardevolle databergen noemen we Big Data.

Klantgedreven ondernemen

Tegelijkertijd veranderen klantverwachtingen: klanten accepteren het niet meer als ze bij elk contactmoment opnieuw hun gegevens moeten aanleveren en verwachten dat bedrijven proactief op hun (latente) behoeften inspelen. Ook de noodzaak van data gebruik in de interne organisatie is groot: kosten moeten omlaag en de organisatie moet wendbaarder!

Innovatie technieken

Daarnaast zijn er steeds betere tools en technieken beschikbaar om grote volumes en verscheidenheid aan data op te slaan, te onttrekken, te analyseren en te visualiseren.

Slimmer werken, slimmer beslissen

Veel kansen dus, maar de Big Data hype veroorzaakt bij veel organisaties ook een gevoel van machteloosheid: om bij te blijven moet je er iets mee. Alleen het is groot en abstract en daarmee overweldigend en ongrijpbaar.

In dit whitepaper willen we je aan het denken zetten over jouw organisatie en ook handvatten geven die concreet genoeg zijn om acties te bepalen en kansen te herkennen. Dit doen we aan de hand van het data-volwassenheidsmodel en een aantal essentiële bouwstenen van de datagedreven organisatie. Het uitgangspunt is Smart Data. Dit is wezenlijk anders dan werken met Big Data en is voor veel organisaties een goede eerste waardevolle stap!

We wensen je veel leesplezier!

Download het whitepaper