Ketenmanagement in de zorg stelt eisen aan digitalisering

  Minder dan 1 minuut

De zorg opereert steeds meer in ketens met een groot aantal partijen. De digitalisering in de zorg is inmiddels flink gevorderd en kan hier een belangrijke rol in spelen. Onze collega Dirk de Wit zoekt antwoord op de vraag wat ketenmanagement in de zorg kan betekenen, wat de impact van digitalisering is en welke inrichtingsprincipes dan gelden om tot ketensamenwerking te komen.

In de zorg zijn grote stappen gezet met de digitalisering. In veel gevallen is dit gebeurd op het niveau van instellingen. Alleen is de zorg veranderd: zij opereert in (regionale) ketens waarin veel partijen betrokken zijn bij de zorg voor een patiënt of cliënt. Taken verschuiven van ziekenhuis naar huisarts, van ziekenhuis naar wijkverpleging. De reis van de zorgvrager verandert en met die reis ook de informatie-uitwisseling. Wat de informatie-uitwisseling in de zorgketen betreft valt er, gegeven recente artikelen en nieuwsuitzendingen, nog veel te winnen. Dit geldt vooral voor het terugdringen van administratieve lasten. Digitalisering kan hierin een belangrijke rol vervullen.

Artikel verder lezen?
Het volledige artikel is gepubliceerd in het mei nummer van het IT gespecialiseerde tijdschrift AG Connect. Het is ook online te lezen op de website van AG Connect.

Deel dit artikel
Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.Verplicht