LEAN helpt nieuwe afdeling Rabobank goed op weg

Net als alle andere banken in Nederland is Rabobank haar organisatie efficiënter aan het maken. Dit doet zij bijvoorbeeld door het overhevelen van specifieke kennis over risicomanagement van diverse lokale banken naar Rabobank Nederland in Utrecht. Een nieuw team van 25 specialisten moest hiervoor zo snel mogelijk op weg geholpen worden. Bij het opbouwen van het team is de hulp ingeroepen van een consultant van O&i.

Het doel van Rabobank was om het nieuwe team zo snel als mogelijk effectief te laten bijdragen aan het verbeteren van de risicobeheersing in het Particuliere domein. Mede hierdoor wordt gezorgd dat er bij de lokale banken slechts beperkte inzet noodzakelijk is voor risicomanagement, maar ook dat op centraal niveau de kennis en het risicobewustzijn zal toenemen.

Aanpak
Samen met de nieuwe manager van de afdeling ‘Productmanagers Wendbare Pool’ (die net als de teamleden ook overstapt van een lokale bank naar centraal) is er een aanpak geformuleerd om de nieuwe medewerkers zich zo snel als mogelijk thuis te laten voelen met hun nieuwe teamleden en met hun opdracht. Als uitgangspunt is hierbij gehanteerd dat er snel ervaringen opgedaan moeten worden, die vervolgens tot leereffecten leiden. Vanuit de bestaande risicorapportages zijn samen met de tribe leads opdrachten geformuleerd die door de ‘Productmanager Wendbare Pool’ opgepakt worden. Hierbij is prioriteit gegeven aan de zwaarste risico’s.

Er is bij de uitwerking gebruik gemaakt van de DMAIC-aanpak zoals Lean die vaak gebruikt, waarbij de eerste stap vraagt om een heldere beschrijving van de kern van het probleem. In praktijk is gebleken dat er tussen centraal en de lokale bank diverse verschillen in inzichten waren, die hierdoor juist beter opgelost worden. Alle teamleden zijn gecoacht/begeleid op onder andere de DMAIC aanpak, Agile werken en stakeholder management. Hiernaast is ook intervisie ingericht voor alle teamleden om ook meer te leren van de effecten van de eigen handelswijze.

Met elkaar is een ‘way of working’ samengesteld, waarmee management en teamleden op een efficiënte en effectieve wijze met elkaar de Rabobank organisatie op een positieve wijze kunnen ondersteunen.

Resultaten
In een korte tijd is het team van 25 personen uitgerust met voldoende hulpmiddelen en is het management in staat gesteld om te sturen. De diverse tribes worden op een professionele wijze ondersteund in het realiseren van veranderingen, waarbij het risicogedeelte in elk geval goed en zorgvuldig is afgedicht.

Vasco Klarenbeek, Manager Wendbare Pool: “Wouter heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de professionaliteit van het team en een gestructureerde manier van werken. Zowel door hulpmiddelen te ontwikkelen als door het inhoudelijk coachen van de productmanagers. We kijken terug op een prettige en vruchtbare samenwerking”.

Over Rabobank
Rabobank is een bank voor en door klanten. Doordat zij als coöperatie fungeert, voelt de bank zich sterk met haar klanten en leden verbonden. Hierdoor staat zij midden in de samenleving. Rabobank zet zich dagelijks in om de klant en zijn omgeving te versterken. Om samen de wereld beter en leefbaarder te maken. Dat noemen zij ‘Growing a better world together’. Lees meer over de Rabobank op hun website.